woensdag 6 april 2016

Naailes: een slab maken

In het najaar logeerde nichtje E. bij ons. Bij het eten van soep of spaghetti durft ze al eens een beetje te morsen ;). Ze vroeg me of ik haar wilde leren om een slab voor zichzelf te maken, zodat ze haar witte bloesjes niet meer zou bevuilen.

Zo gevraagd, zo gedaan.

Ze gebruikte een grote slab van de kleinzoon als patroon en knipte de slab uit een oude badhanddoek.



Daarna dook ze de stofjeskast in op zoek naar een leuk stofje om de slab wat op te leuken. Op onderstaande foto houdt ze haar hand net boven het uitgekozen stofje ;).



De logeerpartij was voorbij vooraleer de slab klaar raakte. Tijdens deze paasvakantie had ze eindelijk tijd om ze af te komen werken.
De uiltjesstof zat nog vastgespeld, nu kon het stikwerk beginnen. Geconcentreerd werden er mooie rechte lijntjes gestikt.





E. houdt van sobere kleuren en koos een bordeauxkleurig bies bij haar slab.
Eerst alles vastspelden, dan stikken. De fotograaf vergat foto's te nemen tussendoor. Nog snel enkele foto's genomen bij het stikken van het laatste stukje bies ;).




Voor een eerste maal achter de naaimachine te zitten, heeft ze dit wel héél keurig gedaan. Ik kan nog wat van haar leren wat betreft biesverwerking!




Heel trots deed ze haar mooie slab direct aan toen deze klaar was!



En de tante... die is trots op haar petekind(je)! Mooi gedaan E.!

5 opmerkingen:

  1. Jaaa...herinneringen komen weer boven bij mij!! Ik maakte ze ook zo ...later gebruikte ik gastendoekjes en maakte daar slabben van. Lekker ruim...dan kunnen ze lekker knoeien! Deze is heel leuk...lief uiltjesstofje! lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie keurige slab! Maar ik denk dat ze het heel erg vind als de eerste vlek erop komt! Zo veel werk als ze ervan heeft gehad. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jong geleerd … Wat knap, ze zal de de naaikriebels nu wel vlug te pakken hebben ! Een fijn project om mee te starten !

    BeantwoordenVerwijderen