zondag 27 augustus 2017

Deken van Victoriaanse kant

Oftewel: Het "Victorian Lace Square Crochet Blanket" dat ik zag bij Esther.

Vorig jaar lag ik enkele weken plat omwille van rugproblemen. Het was rond die tijd dat ik het berichtje las van Esther over haar deken.  Kleine lapjes, zou ik die al liggend kunnen haken?
Ik vroeg de echtgenoot om mijn mand met restjes Stylecraft bij me in de woonkamer te zetten en ging aan de slag.




Ik haakte er eentje en dat ging verrassend goed.



Ik haakte van elke kleur die ik had liggen een vierkantje. Niet enkel tijdens mijn platte rust, maar ook de daarop volgende weken, maanden...



Toen ik er van elke kleur eentje had gehaakt, besloot ik ze nog eens met dezelfde kleur te haken. Telkens ik geen project meer had liggen, of graag iets klein tussendoor maakte, haakte ik enkele lapjes.
Maar ik had er graag nog meer kleurtjes bij. Ik vroeg de dames van ons HandWerkCafé om eens tussen hun restjes te kijken.





Dankzij hen had ik uiteindelijk een 75-tal verschillende kleurtjes!



Er moest ook nog wel eens iets met de lapjes gaan gebeuren... Ik koos een donkergrijze kleur uit en zette de lapjes willekeurig aan elkaar. Van elke kleur eentje.



10 rijen van 7 vierkantjes = 70 vierkantjes. Ik had er nog 75 liggen. Deze zette ik aan elkaar met beige.



Ik haakte de vierkantjes aan elkaar en maakte er nog een simpele rand omheen.







Maar zoals telkens... de draadjes instoppen. Dat heeft enkele maanden geduurd. Het zal nooit een van mijn lievelingswerkjes worden!



En nu, nu zijn beide dekens klaar!
Tadaa...........



2 grote, lekker warme dekens van 132 x 186 cm.

Beige randen

Grijze randen

Elke kleur zit slechts eenmaal in elk deken.




In het ene deken zitten 5 kleuren die niet in het andere zitten, en vice versa.



En omdat ik het niet kan laten; nog enkele extra foto's ;).














12 opmerkingen:

  1. Dag Leen

    Long time no see (hear). Ik leef met je mee voor je rug (zelf ook hernia-operatie achter de rug) Is het ondertussen al beter?

    Je deken werd in ieder geval heel "vrolijk bij Leen". Prachtige kleuren. Ik kan begrijpen waarom het zoveel maanden heeft geduurd.

    Liefs
    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooo Leen, wat mooi zijn ze geworden, knap dat je van iets negatiefs, plat liggen is geen pretje :( iets positiefs hebt gemaakt!! Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een diepe buiging vanuit Groningen. Wat zijn ze prachtig! Wat een feest om naar te kijken. Een nog groter feest om er onder te liggen! Ik mag eerst geen deken c=van mezelf maken maar het begint wel te kriebelen hoor! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amaai hoe schoon is dit... Ik zou er zo aan willen beginnen maar ik heb nog zoveel onafgewerkte prullen liggen. Ik heb me voorgenomen om die eerst af te werken voor ik met iets nieuws begin. Of dat gaat lukken is de vraag! ;-) Maar je mag echt fier zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een werk, zoveel lapjes en wat zijn de dekens mooi geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. These are beautiful, do you need my address so you can send one to me?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. PS ik kwam bij je terecht via Annemaries Haakblog.
      KIjk gerust ook eens bij mij ;)
      http://mamadammeke.blogspot.be

      Verwijderen
  8. Ze zijn prachtig. Daar kun je heerlijk onder wegkruipen. Zoveel kleuren, allemaal stylecraft?

    BeantwoordenVerwijderen